rekkelijk en precies

Maarten Fleuren en De Kunstbroeders bouwen met de installatie ‘De dochters van Sophia’ een herinneringsmonument voor een overwonnen plaag, maar met een waarschuwing.

Felipe van Laar bouwt de achterkant van gebouwen als grote, architectonische gebaren in lege landschappen.

Onderlangs een polderdijkje loopt het filosofen pad met negen kapelletjes, waarin gehavende kleiportretten van bekende filosofen. Vlakbij zitten op hoge palen 40 harpijen argwanend op gekleurde kussentjes. Harpijen voerden vroeger verrassingsaanvallen uit en bedekten daarbij de grond met een laag derrie, waardoor hongersnoden ontstonden. Oude geheime bronnen reppen over een noordelijke uitvalsbasis voor de jaarlijkse harpijenplaag. Het was om tureluurs van te worden. Staat er daarom rond Kerkwerve zoveel land onder water?

Na de geboorte van de drie dochters van de heilige Sophia werd de plaag eindelijk overwonnen. Maar Maarten waarschuwt dat het gevaar op de loer ligt!

De ‘achterkant‘ van de architectuur is voor Felipe van Laar interessanter dan de voorspelbare façade van een voltooid gebouw. De achterkant zegt iets over ambitie, het geeft hoop. De architectonische schaal maakt de mens klein, maar is tegelijkertijd een verheerlijking van de mens.

Van Laar’s werken tonen doordringende lijnen en serene vlakken ter bevestiging van hun eigen eenvoud. Elementen van hout, beton en verf combineren tot structuren.

Hij verrast met indrukwekkende installaties en sculpturen in de openbare ruimte, die ook gaan over onze verhouding tot elkaar en tot onze omgeving.

De composities lijken onaf, voortdurend worden ze opnieuw gemaakt en bewerkt, de natuur en het leven imiterend.

Op locatie Au-3 Plan Tureluur is nog veel meer te zien van 15 tot en met 23 juni. Op locatie heerst dan de leegte, de stilte maar vooral de structuur; geniet ervan!