Middelbare scholieren filmen Kunstschouw 2015

Middelbare scholieren filmen Kunstschouw 2015

“Ik vond de kunst met die vaas en de achtergrond die geprojecteerd werd wel echt heel cool en de schilderijen op zich ook nog wel grappig…”
Of: “In de kerk vond ik de kunst heel kleurrijk en dat vind ik persoonlijk wel echt heel leuk.”
En heel eerlijk: “Maar niet alle kunst sprak me aan”

Maar aardig en diplomatiek: “Volgens mij was er zoveel dat er altijd wel iets tussen zat dat je leuk vond. Het was ook leuk dat we de kunstenaars konden vragen hoe ze het hadden gemaakt en hoe lang zoiets duurt… Er waren ook veel mooie kunstwerken, ieder had ook zijn eigen stijl waardoor je steeds nieuwe dingen zag.”
Toch: Sommige kwamen steeds met nieuwe ideeën terwijl anderen steeds maar hetzelfde maakten…”

Om niet te vergeten: “Het was ook mooi weer, dat maakte het leuk om rond te lopen”.

En zeker filosofisch: “In de kerk vond de maker van schilderijen die de levensloop voorstellen het niet zo leuk dat in het midden van de vier schilderijen een doodshoofd zat. Ikzelf vond dit eigenlijk best leuk want voor mij leek het of het eerste deel je leven was en dat je na de dood weer een nieuw leven kreeg.”

Eentje vond gelukkig: “dat er een hele hoop mooie kunstwerken bij stonden. Vooral dat de meeste kunstenaars bij de kunstwerken stonden vond zij erg leuk. Zo kon je van alles vragen en te weten komen hoe je zelf zoiets zou kunnen maken.”

En in de tuin van Landhuis Sere vond een leerling het heel mooi want: “Je liep door het bos en het zonnetje scheen tussen de bomen en dan zag je plastic bloemen en dan kwamen we weer op een open veldje waar je allerlei kunstwerken van allerlei kunstenaars zag staan.”

Heel anders: “Vooral het kunstwerk van de rattenkoning vond ik heel interessant. De kunstenares vertelde over haar idee van de biotechniek die op de ratten wordt uitgevoerd.”

Of helaas: “Ik vond het jammer dat ‘een kunstenares’ er niet was want ik vond dat zij heel mooie schilderijen maakt en ik zou graag willen weten hoe haar dat zo goed gelukt is. Jammer genoeg heb ik haar niet kunnen spreken.”

En kunstenaars weten het zelf ook niet zo goed want: “In de pannenkoekenmolen waren veel aparte kunstwerken gemaakt door een mevrouw, maar toen we vroegen wat het voorstelde antwoordde ze dat je dat zelf moest verzinnen en dat ze het zelf ook niet precies wist.”

De jongens waren over het algemeen van tevoren wat twijfelachtiger want: “Wij keken erg op tegen de kunstschouw en het leek ons ook heel saai.”
Maar toch: “We kregen veel informatie over wat kunstenaars hebben geschilderd en waarom, dat was leuk om te horen.”
“Achteraf was het een leuke en informatieve dag en hebben we veel geleerd. Bijvoorbeeld hoe je met olieverf mooie schilderijen kan maken en dat ze ook wel eens over hun oude schilderijen heen een nieuwe maken en dat sommige schilderijen simpele gedachten lijken te hebben, maar er toch een heel verhaal achter zit.”

En moet je kunst snappen?: “Sommige schilderijen vond ik een beetje lelijk of snapte ik totaal niet, maar ik denk dat andere mensen die wel begrijpen.”

Maar ook: “Ik zag allerlei verschillende kunstgerelateerde dingen die ik nog nooit gezien had. Daarnaast waren de locaties interessante plekken om in rond te lopen. We waren onder andere bij een kerk, een bos en een school geweest. Het was een leuke ervaring, uiteindelijk ook grappig.”
En duidelijk: “Ik vond het een leuke en informatieve dag en de kunst die ik gezien heb was grotendeels wel mooi maar niet mijn ding. De mooiste kunstwerken die ik heb gezien vond ik de sculpturen van schroot. Die vond ik echt heel stoer om te zien.”

Dat vonden meer jongens: “De stier bestond uit een motor die in de kont van de stier zat en de rest was van ijzer.”
Of misschien een kunstenaar in de dop… : “De meeste kunstwerken waren wel knap gemaakt maar bij sommige had ik het gevoel van dit had ik zelf ook wel kunnen doen.”

Tja…

 

naar boven