Terugblik 2019

Voor De Kunstschouw 2019 werd vanwege een nieuwe samenstelling van de Kunstcommissie niet geopteerd voor een algemeen thema. Hierdoor ontstond maximale ruimte voor de organisatie. De Opening in de grote kerk van Haamstede kende een boeiend programma van poëzie en muziek. Het Zeeuws Blaaskwintet, een muziekensemble uit Het Zeeuws Orkest, speelde onder andere werken van Nielsen, Ibert en Taffanel. De opening werd verricht door Anna de Bruyckere, de Stadsdichteres van Middelburg, met een door haar voor deze gelegenheid speciaal geschreven gedicht. Zij droeg daarna meer sprankelende gedichten voor, muzikaal begeleid door het Blaaskwintet.

Op de Dag van de Muziek brachten vijf ensembles van het Zeeuws Orkest op vijf locaties van korte concerten. Het was heel bijzonder de prachtige muziek te ervaren bij de geëxposeerde kunstwerken.

In de tentoonstelling is veel aandacht voor het groot ruimtelijk werk. Marcel Warmenhoven toonde lichtvoetige mens- en dierfiguren, vervaardigd van weggegooide houten voorwerpen. Louis Nienhuis gebruikt pallethout voor zijn hoge sculpturen om de natuur te duiden. Felipe van Laar bouwde een stijgerbouwwerk op een verlaten weiland. Anne Steen liet met haar werk In Memoria zien dat de natuur ook lijdt onder oorlogsgeweld. Els Franken wordt geraakt door gebaren en houdingen, haar figuren wankelen tussen verschillende emoties. De bronzen beelden van Ronald Tolman geven blijkt van een opgewekte blik. Wilco Traas maakte een reuzenspeldenkussen, terwijl Hendrike Huijsmans sierlijke vormen in heldere kleuren liet zien. Marco Käller toonde nautische beelden van cortenstaal, maar ook op papier. Uit de vele interessante kunstenaars kunnen genoemd worden Bien Veld met haar dansende cortenstalen stoelen en tafels; Jorien Brugmans met Zeeuwse landschappen in gouache; Anna Blom met de metamorfose van een graanmolen tot sprookjesdecor; Ton van Leeuwen had verrukkelijke beelden in keramiek en kunsthars; Franka Op de Beke liet schilderijen van verstilde ‘toneelscenes’ zien en Jacqueline van Kester haar tapijt van 64 keramieken rozen; Alix Manon transplanteerde haar huid als het ware op de muur. En wat te denken van een Vlaggenproject met aandacht voor het klimaat of een filosofenpad. Kortom er was veel te zien.

De Award voor de jonge kunstenaar ging naar Zeyun Chen voor haar aardappelkunst en haar design sierraden. Yelena Myshko (foto en performance) en Zoey Hehemann (o.a. foto) ontvingen materieprijzen.

editie 2019 in beeld